12.6 C
Brno
Čtvrtek, 28 března, 2024

I komín vyžaduje údržbu

Krb na chalupě, pecka v dílně či...

Jak na zahradní cestičky?

S odcházejícím létem ubývá slunce a počasí...

Plastová okna nevyřeší všechny problémy

Záleží nejen na značce, ale také na...

Volvo chce snížit emise při výrobě aut, zrepasuje staré součástky

Od roku 2040 bude všechny díly aut recyklovat.

Snižování emisí bude pro automobilky ještě léta velkou výzvou. Nejde už jen o přechod na elektromobily, ale také řešení otázky, co s nimi na konci jejich životnosti.

Volvo představuje plán, kterým sníží emise při výrobě součástek a zároveň ušetří nemalé finanční prostředky.

Cílem společnosti je roční úspora ve výši více než 98 milionů eur a snížení uhlíkových emisí o 2,5 milionu tuny od roku 2025. Řešením má být využití principů oběhového hospodářství.

Ani díl nevyjde nazmar
Podle plánů by do roku 2040 měly vzniknout takzvané uzavřené materiálové smyčky, jelikož při výrobě oceli a hliníku vznikají vysoké emise. Kromě koloběhu recyklace těchto materiálů chce Volvo své stávající díly repasovat a opětovně použít.

Převodovky a motory umí Volvo repasovat už nyní, ale do roku 2040 chce, aby všechny vyrobené díly bylo možné znovu zužitkovat.

Pro švédského výrobce a jeho dodavatele by to neměl být problém, protože už nyní umí zrecyklovat 95 procent vyrobených dílů.

Minulý rok se podařilo zrepasovat 40 tisíc dílů, což mělo vést k ušetření 3 tisíc tun oxidu uhličitého (CO2) vypuštěného do ovzduší. Recyklací 176 tisíc tun oceli loni automobilka ušetřila dalších téměř 640 tisíc tun CO2.

Další život pro akumulátory
O ekologii při výrobě vysokonapěťových akumulátorů pro elektromobily Volvo zatím mlčí, ale pro jejich další využití již našlo uplatnění. Poslouží jako úložiště solární energie v centrále společnosti Essity u Göteborgu.

Energii následně využijí k dobití elektrifikovaných dopravních prostředků včetně aut, kol a koloběžek.

Další akumulátory z plug-in hybridních modelů Volvo poslouží jako úložiště energie vodních elektráren společnosti Fortum.

Švédskou automobilku s představením podobného plánu už předjel například Renault, který továrnu ve francouzském Flins změní na velké repasační středisko ojetých aut, čímž prodlouží jejich životnost nebo může dodatečně elektrifikovat původně naftové dodávky.

Reviews

Další články autora