Ruský závod nadnárodní automobilky Stellantis, ve kterém se vyrábějí dodávky, bude muset brzy zastavit produkci, protože mu dojíždějí díly. Prohlásil to ve čtvrtek generální ředitel společnosti Carlos Tavares.
Čtvrtý největší výrobce automobilů na světě již dříve informoval, že pozastavil veškerý vývoz a dovoz vozidel s Ruskem, kde ve spolupráci se společností Mitsubishi provozuje závod na výrobu dodávek ve městě Kaluga.
Po invazi ruské armády na Ukrajinu vyrábí továrna v Kaluze momentálně jen pro místní trh.
Tavares však na tiskové konferenci neřekl, zda společnost zvažuje odpisy z hodnoty závodu v Kaluze nebo se obává, že by jej mohla v případě zastavení provozu zabavit Moskva.
Společnost Stellantis začátkem tohoto měsíce představila svůj první podnikatelský plán, něco přes rok poté, co vznikla fúzí automobilek Fiat Chrysler Automobiles a skupiny PSA Peugeot Citroën.
V souvislosti s krizí v dodavatelských řetězcích pro automobilový průmysl, kterou způsobila pandemie nového koronaviru, Stellantis očekává, že bude schopen získávat počítačové čipy z Evropy a Spojených států do tří až čtyř let.
„Budeme muset najít jiný způsob, jak přizpůsobit dodavatelské řetězce, máme několik iniciativ na vytvoření lokálního zdroje polovodičů,“ řekl šéf společnosti, které patří i značka Opel.
Poznamenal také, že v případě baterií, které jsou klíčové při přechodu na elektrickou mobilitu, ještě nebyla technologie úplně dokončena, což ztěžuje automobilkám plánování a zabezpečení budoucích dodávek surovin.
„Postupujeme dolů v dodavatelském řetězci, uzavřeli jsme dohodu, abychom si zajistili například lithium, ale musíme udělat víc,“ řekl. „Jaký je konečný bod pro chemii bateriových článků, ještě není jasné. Když bude technologie zcela definitivní, budeme schopni dohodnout dodávky surovin prostřednictvím investic, obchodů, fúzí a akvizic.“
Dodal, že výrobci automobilů musí během následujících 4 až 5 let snížit náklady na elektrická vozidla a vyzval vlády, aby v tomto úsilí pomohly.